• Plannen begint op papier, nadenken over de toekomst geeft perspectieven
    • Een wooninitiatief starten
  • Wooncorporatie
    • Betaalbare woningen voor zorg-intensieve mensen
    • Woningcorporaties kunnen hier een partner in betekenen, in bouw en financiering

Wooninitiatief

• Project: Wooninitiatief
  • Samen met anderen krachten en financiën bundelen om een huis op te richten. Een huis waarin ouders zelf de regie houden over het leven van hun gehandicapte kind én de geboden zorg. Dat is de essentie van een wooninitiatief.

Het oprichten van een wooninitiatief is over het algemeen een traject van gemiddeld 5 jaar. Samen met enkele ondernemende ouders stellen wij alle concrete informatie op omtrent het oprichten van een wooninitiatief.

Zelf een wooninitiatief oprichten

• Fase 1 - Oriëntatie op wonen

Aandachtspunt: Niet alleen je mening baseren op wat er verteld wordt over een bepaalde instelling, maar zelf gaan kijken. Zo mogelijk samen met uw kind.
    Wat is er mogelijk op het gebied van wonen: bezoek een workshop; ga eens kijken bij een wooninitiatief, Thomashuis of GVT.

Fase 2 - Vinden van mede bewoners en mede initiatiefnemers

Een Oproep plaatsen op deze website; aangeven bij MEE dat u bewoners en/of mede ouders zoekt; redactioneel stuk in lokale krant over voornemen wooninitiatief en de oproep naar bewoners. Zowel toekomstige bewoners als hun (mede)initiatiefnemers vormen samen een groep. Neem de tijd voor kennismaking en professioneel advies ten aanzien van de groepsvorming.

Fase 3 -Indicatie stelling

Aandachtspunt: regelmatig wordt door ouders een rooskleuriger beeld geschetst over de zorgbehoefte vanuit een positief gevoel over hun kind. Dit heeft tot gevolg dat er minder zorg en begeleiding worden geïndiceerd dan nodig is. Het is beter om op reële gronden aan te geven wat uw kind wel of niet kan en waar ondersteuning noodzakelijk is.

Fase 4 - Startsein voor oprichten wooninitiatief:

Aan de slag met visie op wonen en zorg; naam en brochure; stichting of vereniging oprichten bij notaris; presentatie naar buiten.
    Eerste contacten leggen met mogelijke samenwerkingspartners: gemeenten; woningcorporaties; zorgkantoor en eventuele zorgaanbieders.

Fase 5 - Keuze voor een gemeente en een woningcorporatie of particuliere ondernemer:

op basis van de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (gemeenten) en ervaring met en inzet voor wooninitiatieven (woningcorporaties). Vinden van een locatie voor nieuwbouw of kiezen voor een bestaand pand: let op de voorzieningen in de omgeving van de woning. Start samenwerking betrokken partijen: stel een gezamenlijke Intentieverklaring en een Projectplan met hen op.

Fase 6 - Indicatie zorg en begeleiding:

zorgvraagverduidelijking; contacten met het Centraal Indicatieorgaan Zorg; individueel indicatiebesluit.

Keuze voor een PGB of voor Zorg in Natura of een combinatie daarvan: mogelijk verschillende
    financieringsvormen voor enerzijds dagbesteding en zorg en begeleiding in de woning anderzijds.

Fase 7 - In gebruikneming van de woning:

ook na de opening moeten voortdurend stappen worden genomen om ervoor te zorgen dat huis en zorg op orde blijven en tot tevredenheid van de bewoners en hun ouders zijn.

• Pascal Koster
    pascal.koster@stichting-marijn.nl
    06 - 21 85 45 81
Informatie aanvragen

Er zijn helaas geen oudere blog berichten gevonden.

Prestigieuze plannen voor woonzorgpark grens Breda

Prikkelarm wonen in het bos en toch dichtbij de voorzieningen. Stichting Marijn, kennismotor van het project ‘Samen Sterk’ wil voor dertig tot veertig verstandelijk beperkte jongeren zo’n woonzorgpark realiseren.

‘Samen Sterk’ onderscheidt zicht ten... lees meer

maandag, oktober 31, 2016 - 11:17

DIT PROJECT WORDT MOGELIJK GEMAAKT DOOR DE VOLGENDE SPONSOREN.